fredag 9 december 2011

Varför mäter man sina muskler?

Idag har jag mätt mina muskler för första gången, problemet nu kommer bli att mäta på exakt samma ställe varje gång.

Anledningen till att jag köpte mig ett måttband från början, var att vågen varken hade rört sig upp eller ned på väldigt länge och som tjej fann jag det såklart jävligt frustrerande. Man vill ju kunna se att träning ger ett tillfredsställande resultat, eller har jag fel?!
Jooo, självklart vet jag nog innerst inne om, att det inte kommer synas någonting alls på vågen just nu. Detta pga den enkla anledningen att jag håller på att bygga muskler och muskler tar ju mindre plats än fett, men väger desto mer. Det är därför man ofta inte ser skillnad på vågen, även om byxorna sitter lösare, tråkigt men sant.

Så från och med nu, är det kroppsmätning med ett gammalt hederligt måttband som gäller. Det ger oss alla en bättre indikation på om man har utvecklats kroppsmässigt, snarare än att titta på vågen. Tänk på det, så ska även jag försöka att inte stirra mig blind på vad det lilla monstret till våg säger...

4 kommentarer:

Sofie sa...

Hej Hanna! Johan Oscarsons tjej Sofie här. Hörde rykten om att du hade planer på bodyfitness så jag blev så nyfiken :) Har varit på Luciapokalen några gånger och inspireras mycket av de som tävlar i kroppsbyggning av olika slag (även om jag själv är lååångt ifrån den formen själv :p).

Tänkte följa din blogg och börja med ett litet tips ang. mätning - att ställa sig på en Tanitavåg och mäta kroppsfett och muskelmassa. Finns ju givetvis en viss felmarginal men ger ändå ett ungefärligt värde som du kan jämföra med vid framtida mätningar. På Livingroom kostar en mätning 200 spänn (även för icke medlemmar). Är ju jättebra som redskap vid diet då man vill veta om man går ner i fettvikt eller om man förlorar muskelmassa.

Vilket gym tränar du på förresten? Du ser riktigt muskulös ut och jag önskar dig lycka till med satsningen! :)

Pentmark sa...

Hej Sofie!

Vad roligt att du följer min blogg :).

Jag har faktiskt varit på Livingroom och gjort en mätning där en gång. Fast måste nog erkänna att det var ett tag sedan nu ;).
Håller helt klart med dig om att en tanitavåg ger bättre fingervisning än vad en kroppsvåg gör. Det kanske är dags att göra ett nytt besök på Livingroom snart igen :P.

Tack så mycket:). Just nu tränar jag både på Actic och Volvogymmet. Vart tränar du?

Mvh Hanna

Sofie sa...

Ja det är nog bra att göra mätningar lite då och då för att veta att man är på väg åt rätt håll :)

Jag tränar på Livingroom, och har länge haft kort på Actic också men sagt upp det så jag har bara medlemsskap där året ut. Har planer på att börja på Feelgood (fast ha kvar Livingroomkortet också). Actic och Livingroom tycker jag är för trångt. Man får ofta vänta på vikter för att det är så mycket folk där så därför jag kanske ger Feelgood en chans, tror det är mindre folk där.

Hur är Volvogymmet? Har faktiskt aldrig varit där. Trodde först att det bara var Volvoanställda som fick träna där men har förstått att så inte är fallet. Vad kostar det? Är det mycket folk? Har de all nödvändig utrustning? Fräscht?

Pentmark sa...

När jag tränar på Actic är det oftast inget folk alls där ;). Fast det kan ju också bero på att jag ofta jobbar eftermiddagar och är då där kl 10.00.

Jag tycker inte heller om att vänta på utrustning, jag vill gärna köra mitt race och sen gå hem haha..

Volvogymmet är litet och gulligt, där "alla känner alla". Båda mina föräldrar jobbar på Volvo, så det är därför jag har möjlighet att träna där. Det kostar 300 i halvåret ;P. Så det är inte en så stor summa jämfört med många andra gym här i stan.
Dock så anser jag, att även Volvogymmet skulle må bra av att rustas upp lite grann.