söndag 10 februari 2013

MM Sport kosttillskott

Var precis på posten (eller ja rättare sagt ICA) och hämtade ut ett paket i från MM Sports. I och med att jag ganska nyligen fick frågan "vilken typ av kosttillskott jag avänder mig av just nu", tänkte jag passa på att berätta det ifall det är fler som är nyfikna :).

Min morgon börjar med Omega 3 och oftast havregrynsgröt eller någon annat gott till frukost.
Innan mitt träningspass startar tar jag (ibland) en koffeintablett och dricker även en shake med Bcaa (grenade aminosyror) för att så fort som möjligt kunna hjälpa kroppens återhämtingen.
Direkt efter passet dricker jag just nu vassleprotein, Whey 100.
Innan det är dags att krypa till kojs igen avslutar jag ofta dagen med en klassiker "proteinfluff", även kallat Caseinpulver, samt Zma (magnesium, vitamin B6 och zink).

Alla produkter är i från MM Sports egna märke Body Science.
Kika in på deras sida och hitta dina egna favoriter :).

http://www.mmsports.se/home.php

Brukar ni använda er av några kosttillskott?

Jag & Benjamin på PT-School

2 kommentarer:

Ola sa...

Hej Hanna!

Det var ju ett tag sedan detta inlägg skrevs, så jag fick leta lite. Jag har nämligen några frågor :). I stort proppar jag i mig samma tillskott som du (vassle, kasein, BCAA och Omega 3) plus kreatin periodvis. Dock vill jag minnas att du använde EAA ett tag, och tänkte fråga om du fortfarande gör det, eller om du kör BCAA "istället" och får i dig resten av de essentiella syrorna via proteinpulver och mat? För- och nackdelar med EAA?
ZMA har jag aldrig använt. Vilken effekt upplever du av det?

Hoppas du har en bra dag och att träning och jobb går bra.

/Ola

Pentmark sa...

Tjena Ola :)
Vad observant du är, det stämmer rikigt bra, jag brukar varva mellan både EAA och BCAA.
För att göra en lång historia kort så är både BCAA och EAA bra tillskott för den som vill öka i muskelmassa och/eller skydda mot muskelnedbrytning. Olika teorier förespråkar vilken av dessa som är bäst/ ger bäst resultat, men än så länge har ingen kommit med ett konkret svar.
Förutsatt att du inte har en nedsatt njurfunktion ser jag ingen fara i att äta EAA eller BCAA som ett kompliment till din vardagliga kost.

ZMA är innehåller zink, magnesium och vitamin B6. Jag tar detta kosttillskott för att det kan öka din prestationsförmåga, återhämtningen och även ge en bättre muskelstyrka. Ja sen att ZMA dessutom gör att man sover djupare och bättre gör ju inte direkt saken sämre :-).

Ha en superbra dag mvh Hanna