måndag 11 februari 2013

Den omtalade knäböjen

De flesta har någon gång hört talas om knäböj och har där med också en viss tanke om hur denna övning skall utföras. Men trots att jag har tillbringat dryga två år på olika gym, så har alla sagt olika och haft olika tekniker... Jag tror bestämt att jag har fått höra minst lika många varianter på knäböj som mina totala antal reps i samma övning. Det har varit väldigt spridda skurar där allt ifrån vilket som var det korrekta djupet, vikten till hastigheten och såklart bredden på övningen..
Tillslut blev man bara väldigt förvirrad och kunde inget annat göra än att ställa sig själv frågan, ska det vara så här svårt? Allt jag ville var ju att träna och undvika att dra på mig massa onödiga skador, men hur gör man och vad är rätt?

 Knäböj tänk på att:
  • Stå axel/höftbrett.
  • Spänna magen (för att hjälpa ryggen).
  • Undvik att gå djupare än vad kroppen klar av (det vill säga när man tappar normalkurvaturen i ryggen alt när hela foten ej har kontakt med underlaget). Jag är alltså inte en förespråkare för "ass to the grass" ;).
  • Knäna ska spåra i samma riktning som fötterna
  • Tänk på ryggen och undvik allt vad ryckiga rörelser heter.

    Hoppas jag redde ut i alla fall några frågetecken kring denna övning :-).
Ha det bäst!
// Hanna
Agonist:Gluteus Maximus och Quadriseps femoris (främst vastusmusklerna)
 

Inga kommentarer: