torsdag 2 maj 2013

Det där med mat

Äta bör man, annars dör man... En kommentar som jag anser är lika irriterande som den där högljudda hantverkare en söndagsmorgon. För hur man ska äta, när man ska äta och framförallt vad man ska äta är för många inte alls så självklart.
Frågorna kring kosten haglar som aldrig förr och så även svaren för vad som är rätt eller fel. Vi som glada konsumenter ska tydligen veta och förstå precis hur allting hänger ihop och fungerar, eller?

Trots alla träningsbloggar, hälsotidningar och kockprogram blir vi allt större och vi finner oss snart i en situation som kanske inte var tanken från början..
 
Jag har alltid varit en förespråkare för att göra små, små förändringar i vardag för att på så vis uppnå ett långsiktigt resultat. Jag tycker ordet "ta bort" i kostsammanhang låter väldigt negativt och framför allt riktigt tråkigt. Jag röstar för att man istället för tar bort, ersätter en produkt emot ett sundare alternativ, som ex:
- Byt ut salamin på morgonen mot ett magrare pålägg
- Välj bort det ljusa brödet och satsa på ett matigare mörkare alternativ
 
För det är först när man inser att allting faktiskt hänger ihop, träning, kost och vila, som resultaten börjar poppa upp som ett brev på posten :).
 
 
Hanna Tipsar:
  • Nyckelhålsmärkt
    Det är varor som ersätter en produkt mot ett sundare alternativ. Genom att leta efter nyckelhålet på dina livsmedel kan du vara säker på att det är en produkt med minde socker/ salt och fett.
    Kika gärna in på livsmedelsverketssida  http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Nyckelhalet/ 
 

2 kommentarer:

Daniel sa...

Då har jag en fråga.

Har läst det här med nyckelhålsmärkning inte alls är mindre socker i.
I stället för socker så slänger man i tillsatser i stället som ex. aspatan och allt vad det nu heter.

Så är verkligen nyckelhålsmärkta produkter så nyttiga som man tror?

Pentmark sa...

Hej Daniel,
Oj det där var en mycket bra fråga, jag har tyvärr inget bra svar att ge dig i dagsläget.
Men det jag kan råda dig till är att om du känner dig osäker på en produkt, tveka inte att kika extra noga på innehållsförteckningen.

Kram Hanna