onsdag 29 maj 2013

Kettlebells första gången

Igår gick jag till gymmet med inställningen att ha så kul som jag bara kunde. Jag ville få upp pulsen men hade för ovanlighetens skull inte bestämt hur ännu.
Efter att ha klivit in i gymmet fick jag syn på kettlebellsen väl placerade inne i hörnet av rummet och mitt pass började långsamt att ta form.
Även om jag många gånger har smygkikat på när olika kettlebellsentusiaster tränat, har jag aldrig riktigt prövat ordentligt själv, föränn igår...

Mitt pass startade med tio mjuka minuter på löpbandet följt av den första sporadiskt övningen upprätt rodd. Där tänkte jag på att låta klotet gå nära kroppen och försökte att brösta upp mig.
Jag lekte vidare ibland vikterna och kom efter en stund på att det fanns en övning som kallades för Kettllebell swing, vilket jag självklart skulle testa. Efter några oroliga svingar, där mitt fokus inte alls låg på mig, utan snarare på speglarnas framtid om jag klotet av misstag skulle glida ut mina händer.. Tillslut släppte oron för att krascha speglarna och få 7 (eller är det 12?) års otur och jag kunde utföra rörelsen mycket mer avslappnat.

Sen kom vi tydligen fram till min svåraste övning för dagen, nämligen Kettlebell press, där jag inte bara skulle hitta balansen med vikten, utan också bibehålla min spända mage. En svårare uppgift än vad det låter och vi har nu garanterat hittat en av mina svagheter, den beryktade kettlebellsvingen ;-).

Vad tycker ni om Kettlebells?
 

Inga kommentarer: