lördag 11 maj 2013

Utanför min trygghetszon


Idag kände jag mig som en riktig nybörjare, som ett ensamt litet blåbär i en värld där alla andra verkade ha bättre koll än mig. I dag klev jag nämligen in på Systembolaget för att handla alkohol till kvällens fest, en företeelse som inte sker speciellt ofta ska ni veta...

Efter att ha vandrat runt en stund där inne och jämfört flaska X med flaska Y, insåg jag hur bristfällig informationen faktiskt var. Jag letade efter efter en alkoholhaltig dryck som hade ett hyfsat lågt energivärde, men efter att ha synat på många ettiketer gav jag upp..
Ärligt talat, jag struntar i om vinet är från Mars, Jupiter eller Sydafrika, hur mycket kcal och socker är det i produkten?
Mitt i min frustration (och desperation?) frågar jag en supertrevlig expedit om hjälp och tillsammans hittade vi de jag sökte. Det slutade faktiskt med att vi hamnade i en närmare halvtimmes diskussion och att jag fick med mig två palörer hem för lite kvällslektyr ;-).

Dagens tips:
Vart ni än är, känner ni er osäkra och lite utanför er trygghetszon, tveka inte att fråga någon som vet mer :).

 

6 kommentarer:

Patrik sa...

Jag tror att dom fortfarande säljer vatten på systembolaget om lågt energivärde är den viktigaste faktorn ...
Herregud ... Du är ju skadad ... Sök hjälp !

Anonym sa...

Men då är ju den stora frågan Patrik varför du läser Hannas blogg om du har den uppfattningen?

Undrar VEM som bör söka hjälp??

Vet av egen erfarenhet att många flaskor som säljs på Bolaget har undermålig info. Bla emot allergi varningar.

Patrik sa...

Meh ... !?

Det man vill veta när man läser på ettiketten är vilken sorts protein det passar bäst till (om det är vin) och hur full man blir om man dricker upp hela flaskan ...
Det är ingen djävla energidryck vi snackar om !

Vin och öl innehåller sällan spår av nötter ...
De flesta får större eller mindre "allergiska reaktioner" när de dricker sprit ... Varningstexter finns det gott om i systembolagets lokaler ...

Frågan ... Varför jag följer den här bloggen ... är vare sig stor eller svår ...
Damen i fråga är sjukt djävla snygg !

Anonym sa...

Hej.
Har just tittat på Mästarnas Mästare på SVT och imponerats av hur länge Magda och Anna satt i 90grader. (ca 12 min)

Hur länge klarar du av att sitta så?

Mvh Peter

Pentmark sa...

Hej Peter,
Det var länge sedan jag utmanade mig själv i detta, men på högstadiet var jag väldigt duktig på just "jägarstolen".
Blev faktiskt lite sugen på att testa framöver tack vare dig ;). Hur länge sitter du?
Mvh Hanna

Anonym sa...

Hej.

Jag har nog aldrig gjort det på tid så jag vet inte hur länge jag kan sitta.
Återkom gärna och berätta hur länge du satt om du testar.

Mvh Peter.