onsdag 3 april 2013

Sittande Rodd

Nu tyckte jag det var hög tid att tipsa om en bra ryggövning som hos mig gått från en riktig hatövning, till mer eller mindre nya favoriten. Här har vi en ryggövning som jag har märkt att en del gärna undviker (det gjorde jag också), nämligen den sittande rodden, nej nu menar jag alltså inte konditionsmaskinen borta vid löpbanden ;-).

Att lyckas med sin sittande rodd kan vara riktigt knixigt det är en hel del att tänka på här.. Under min tid på gymmet har jag hunnit med att se en uppsjö av bra, sämre och en hel del skadliga varianter.

Men hur vet man vad som är rätt när den biffiga killen gör på ett sätt, den personliga tränaren säger något annat och kompisarna och sin tur säger att man gör fel?

Det är dax att reda ut frågetecknen tycker jag och jag tycker vi ska göra det så lätt som möjligt för oss...

Den sittande rodden sker i tre steg:
1. En fällning från höften
2. För ihop skuldran (Obs!)
3. Drag mot naveln

- Undvik allt vad gungande och ryckiga rörelser heter, utan satsa hellre på att sänka vikten och hitta muskeln :)
- Glöm inte av att sänka skuldran och spänna magen för att skona ryggen.

Kör hårt
Kram


Inga kommentarer: