torsdag 4 april 2013

Hur gör du?

I går gick jag runt bland kollegor och andra i min närhet för att fråga vad de normalt sett brukade äta till frukost. Anledningen till denna konstiga aktivitet var att jag som personlig tränare ville se vad frukosten egentligen innebar för oss svenskar. Vår mat ska nu för tiden på något magiskt sätt snyggt passas in någonstans emellan jobb, skola, träning och sömn. Detta kan för många vara svårt och det är just därför det är intressant för mig att få en överblick över våra kostvanor.

Det som jag fann lite intressant denna undersökning, var att många jag pratade med på ett eller annat sätt, gick in någon typ av försvarställning. De la snabbt armarna i kors och tonläget i rösten förändrades. De kände att de ville försvara sina frukostrutiner för mig och desutom tydliggöra varför de åt som de gjorde.

Att prata om sin kost kan vara känsligt och ganska utlämnande, man har byggt upp rutiner och är rädd för att någon ska komma och rasera detta, men det är inte så jag arbetar. Mitt jobb som personlig tränare handlar inte om vända upp och ner på ditt liv. Mitt mål bygger mycket på att göra små, små förändringar i din vardag så att du känner dig bekväm under vägens gång.

Jag hade nyligen en klient som blev förvånad över att jag lätt det vita brödet stanna kvar i dennes frukostrutiner. Men har man tänkt sig en långvarig livsstilsförändring röstar jag för att låta var sak ta sin tid. Vi får inte glömma av att vi är vanemänniskor som faktiskt gillar rutiner...

Hur äter du din frukost?
 
Frukostenkät 15 st:

Ägg enbart: II
Kaffe enbart: IIII
Macka: II
Fil/ Mjölk & Flingor/ Musli: IIII
Proteinmjölk: I
Gröt: I
Kvarg & FunLight: I
 
Min frulle idag:
Råggröt, psylliumfrön, keso & äppelbitar

4 kommentarer:

Fanny Roethlisberger sa...

jag snöar in på grejer, så det blir samma lika för mig några veckor (ibland måander!) och just nu är det:
Gröt på havregryn, chiafrön, riven blomkål, vatten, äggvita, mosad banan/pumpapurée, och så salt + kanel.
På det vaniljkvarg (kvarg m vaniljpulver + ev lite proteinpulver), frusna blåbär och över det hela jordnötssås (jordnötssmör utrört i vatten)
MUMS

Daniel sa...

Gröt med äggvita och keso päron

Katti sa...

Gröt, ägg och smörgås.

Anonym sa...

En snabb pizza och sen fort iväg till jobbet, vem orkar/hinner fixa frukost på morgonen... :)