torsdag 10 november 2011

Blåmes

När jag var ute och gick min promenad i morses, såg jag en blåmes. Ja, inte för att jag bryr mig det minsta om fåglar, men nu fick jag iaf upp ögonen för denna lilla pippi.
Anledningen till att jag faktiskt vet att det var en blåmes från början, är tack vare tiden i mellanstadiet. Där fick man veta skillnaden på allt ifrån skata till trana, och vilket barr som tillhörde vilket träd.

Men nu bar det sig ju inte bättre än att jag började fundera över denna lilla fågel och framför allt dess namn. Hur fan kan man döpa en fågel till blå-mes?
Om du var en fågel, skulle du vilja heta blåmes då? För det räcker lixom inte att du redan är liten och blå på huvudet, du ska dessutom kallas mes resten av ditt liv...
Ne tackar vet jag fågelnamn som har lite pondus i sig, namn som får en att vilja räta på ryggen, ja som falk och domherre tex.

Nu ska jag flaxa iväg till sängen, sov gott :).

Inga kommentarer: