måndag 21 maj 2012

Är kanel farligt?

Att kanel är en fantastiskt krydda måste de flesta av er kunna skriva under på.
Den har en massa positiva egenskaper som bla,
- Ökar din fettförbränning.
- Hjälper till att stabilisera blodsockret, vilket kan bidra till att minska ditt sötsug.
- Innehåller massa antioxidanter.
- Ökar din insulinkänslighet (bra för bla diabetiker som ligger i gränszonen).

Men visste ni att kanel även innehåller någonting som heter Kumarin?
Kumarin är ett blodförtunnande ämne som finns naturligt i kanel och är inte är bra att få i sig i för stora mängder.
Livsmedelsverker rekommenderar att man inte äter mer än 1tsk kanel/ dag, då överkonsumtion i värsta fall kan leda till skador på levern.

Jag kan medge att jag i dagsläget och i slutfasen av min deff, äter liiite mer kanel än vad livsmedelsverket rekommederar, upps!
Jag använder ju för tusan kanel på allt just nu hahah!
Kanel finns med som en naturlig del på morgongröten (såklart), på kvargen, i caseinpulvret på kvällen, i nötfärsen och i kaffet, för lite variation såklart ;-).

Mitt råd: Ät kanel med gott samvete, men försök att inte överdosera det inte!





Inga kommentarer: