lördag 2 juni 2012

Råa ägg - Mer protein?

När jag började med BodyBuilding trodde jag att alla drack råa ägg "drinkar". Jag gick in med inställningen att om jag skulle bli någonting inom den här branschen, var jag tvungen att dricka minst 14 äggulor och 32 äggvitor varje dag i ett stort glas.
- Tack och lov, är det inte riktigt så...

Ägg är ett superbra livsmedel som innehåller mycket protein och har en bra fettsammansättning. Det enda som ägget saknar är egentligen vitamin C, kalcium och kolhydrater.

Dricka råa ägg?

- Även om Salmonella är ovanligt i Sverige, så finns det alltid en risk att bli matförgiftad om man inte tillagar äggen över 70 grader.

- Att dricka ägg råa kommer att resulutera i att en stor del av det viktiga proteinet, åker raka vägen ut i toalettstolen. Det kan faktiskt vara så mycket som 50% av äggets proteininnehåll som försvinner, men varför...?
Råa ägg innehåller så kallade trypsininhibitorer som hämmar enzymet trypsin. Trypsin bryter ner protein och gör dem tillgängliga för upptag i magtarmkanalen (bryter ner polypeptider till peptider). Utan trypsin kan inte nästa steg av nedbrytningen till fria aminosyror ske. Trypsininhibitorer inaktiveras vid tillagning.

- I äggens fall finns det ett ämne i äggvitan som heter Avidin och om man inte tillagar ägget kommer det ämnet binda till sig vitaminet B8 (Biotin) men man vill ju inte bli av med ett vitamin, speciellt när man styrketränar :).

Sååå, summan av kardemumman... Är du ute efter ett fullvärdigt näringsupptag från frukostägget - koka, stek eller pochera det och hoppa över att käka det rått!


 Källa:


Inga kommentarer: