lördag 31 mars 2012

Kvarg vad är det?

Som många förmodligen redan vet, så äter jag ganska mycket kvarg på en vecka, ja jämfört med medel Svensson i alla fall...

I dag mina kära vänner, tänkte jag faktiskt berätta lite mer om denna fantastiska mjölkprodukt och varför den är så populär :).
Först så måste jag nog förklara att jag äter kvarg för att det innehåller supermycket protein, men även lite fett och kolhydrater, en drömkombo helt enkelt!

Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras och är en slags färskost. Proteinet som blir utav denna process kallas kasein och är ett långsamt protein. Detta betyder att det tar lång tid för proteinet att brytas ned av kroppen, vilket kan förhindra en muskelnedbrytning.
Därför passar kvarg utmärkt som ett kvällsmål innan du ska sova, eller som ett mellanmål för att bibehålla en jämn proteinnivå i kroppen :).

Det går att blanda kvarg med nästan vad som helt, men mina favoriter är med bär, vaniljpulver + sötningsmedel, eller varför inte klassikern Funlight :).

Jag äter kvarg utav de här märkena:
Lidls Milbona - 0,3% fett
Icas lätt kvarg - 0,1 % fett.

Men självklart finns det en hel uppsjö av andra märken, bland annat Kesella, som är Arlas eget märke.


Här har jag blandat:
Vaniljpulver och sötningsmedel

5 kommentarer:

Anonym sa...

hörru hanna,, ska du int mäta armarna snart,, är grymt nyfiken va du har i omkrets,, dom är GRYMT snygga :) hoppas du haft en grym dag på bos, å fått grym inspiration,, kram

Pentmark sa...

Nu har jag mätt mina armar och de är 37cm.

Anonym sa...

ahh grymt hörru,,bitig tjej:) de gillas,, hur lång är du?:) haft en bra dag?

Pentmark sa...

Kan inte "Anonym" avsluta med någon trevlig signatur, exempelvis sitt namn ;)?

Jag är 156 cm lång.
Min dag har varit superbra :).
Mvh Hanna

Anonym sa...

ja men självklart kan ja göra de:)
oki oki fasiken va gulligt,, ahh fick du se många grymma tävlanden då,, vart du sugen på stå där uppe? / mvh matte ;)