fredag 7 september 2012

Dag 7

Att studera till personlig tränare är sjukt intressant och lärorikt, men också en utbildning som kräver att du är beredd att ge 100%. Utbildningen kräver att du ska förstå hur kroppen fungerar både innefrån och ut. Nu räcker det inte längre med att veta om att vissa övningar i gymmet är förkastliga, du måste också kunna förstå och förklara varför...

Jag har under veckan som gått, insett hur en del av de övningar som jag tidigare gjort i tron om ökad muskelmassa, i själva verket aktiverar helt fel muskel. Jag har börjat förstå för varför vissa övningar gör ont på konstiga ställen och hur man i sin tur motverkar problemet.
Jag kan villigt erkänna att den här utbildning är den bästa investering som jag någonsin gjort hos mig själv.

Jag fick förresten veta att jag vid marklyft lägger en stor belastning på min högra sida och att jag avslutar med en "snygg" rotation i höftleden (art. Coxa). Inte den omtimala utgångspunkten för ett bra och säkert marklyft va ;-) ??

Idag ska vi öva på streching och olika tekniker inom detta. Detta någonting som jag, och säkert många med mig verkligen måste bli bättre på.


Ledlära

1 kommentar:

Johanna sa...

Ja idag blir det intressant :) som alla andra dagar dårå :) ses snart!