lördag 22 september 2012

Davosgröt

Idag testade jag på någonting som kallas för Davosgröt. Tydligen så äter skidlagat i Davos denna gröt till frulle och självklart vill inte jag vara sen att testa :-).

Även om jag måste erkänna att jag i går kväll var väldigt skeptiskt till iskall havregrynsgröt på morgonen, ändrade jag efter första tuggan inställning.
- Detta var ju riktigt gott!
Davos är en snabb, perfekt och gott frukosttips när man egentligen inte vare sig har tid eller lust att laga frukost.
Davosgröt
 

1 dl fiberhavregryn
2 dl vaniljyoghurt
1 tsk korssade linfrön
En näve jordgubbar

(jag adderade 0,5 dl mer yoghurt på morgonen, för att få en lite lösare konstistens.)
 
1. Rör ihop alla ingredienser i en skål, täck med plastfolie och låt stå i kylen och svälla över natten. 
2. Nästa morgon är de bara att ta fram och äta, jag toppade med pumpakärnor & kiwi
---
Det går också att låta det svälla i kylen i några minuter på morgonen medans du förbereder toppingen, men det är bäst att sätta in kvällen innan.

Lycka till :-)