lördag 13 oktober 2012

Bänkpress

Då var det dags för den klassiska bänkpressen. Hur många varianter på denna övning har ni sett på erat gym och vad är egentligen rätt?
En ganska vanlig fråga som jag brukar få ibland är:
- Är det okej att jag svankar?
Jag brukar svara med en motfråga...
- Vad är målet med din träning?
Är det att lyfta så tungt som möjligt i bänkpress, så kan en lätt böjd rygg vara till din fördel. Men om är målet är att få maximal kontakt i bröstmuskulaturen (M. Pectoralis Major), bör ländryggen vara i kontakt med bänken.

Bänkpress
Några vanliga fel här kan tex vara att man inte sänker skuldran,
eller glömmer av att tänka på raka handleder.
 

2 kommentarer:

Thess sa...

Hej hej!
Jag testade detta sättet att hålla och kände stor skillnad, men jag kan inte lyfta lika tungt för då faller stången och risken att skada handleden känns nära. Däremot fick jag den kontakten jag vill ha i övningen ;)).
Men jag läste nyss ett inlägg att det inte är "rätt" med raka handleder. Kan du utveckla mer hur du menar att stången ska vila?
Tycker din blogg är informativ och underbar!!

Pentmark sa...

Hej Thess
Vad kul att höra att du fick en bättre kontakt genom att testa mina små knep :).

Hm.. Jag kanske var lite otydlig när jag skrev blogginlägget. När jag skrev raka handleder, betyder det egentligen bara att jag inte tycker handlederna ska vara i ett max "dorsalflekteratläge"(ben mot ben)utan ser hellre att man försöker hålla dem lite mer neutrala. Detta för att skona handlederna och undvika en eventuell benpålagring.

Ha en bra dag
Kram Hanna