onsdag 21 november 2012

När tog du blodtrycket senast

Ja just de, när tog du ditt blodtryck senast? Har du någon aning om ifall du har höga, låga eller helt normala värden?
För det är faktiskt ganska viktigt att veta, även om ni tränar. Har ni högt blodtryck ökar bla risken för hjärnblödning, hjärn-/hjärtinfarkt och risken för åderförkalkning i blodkärlen, ökar markant.
Har ni högt blodtryck bör ni  inte göra några övningar med huvudet nedåt (rygglyft) eller armarna ovanför huvudet (axelpress).
 
Ett normalt värde bör ligga omkring 120/80 mmHg.
Ett lågt värde är under 100/60 mmHg.
Medans ett högt ligger över 140/90 mmHg.
 
Jag har under dagen fått möjligheten att låna en blodtrycksmanchett och har i och med detta, sprungit runt för att testa så många olika personer som möjligt :-). Tyvärr (?) hade alla jag testade helt normala värden haha, och jag fick snällt återvända hem för att gräva ner mig i böckerna igen.
 
- Idag slår jag ett extra slag för att kontrollera blodtrycket, innan det är försent....
 
Här övar jag bara,
givetvis tas blodtrycket egentligen på vänster arm :-)
 

Inga kommentarer: