fredag 21 december 2012

Har du någon puls

Att hålla koll på pulsen och ligga olika i pulszoner, hur svårt kunde det vara egentligen tänkte jag och lånade min lillebrors pulsklocka för att testa.
Väl på gymmet började jag trampa på spinningcykeln och insåg ganska snart att jag hade dålig koll på hur mycket 141 i puls faktiskt var och ännu sämre på att hålla ett jämt tryck... Ena stunden visade klockan 138 och nästa 149, hur tusan gjorde man egentligen för att hitta och stanna i en pulszon?
Min rumpan skavde mer och mer mot sadeln och det var först nu som jag förstod varför cyklister bar vadderade cykelbyxor!
Tillslut lyckades jag, hör och häpna, få in den rätta pulsen och stanna där ganska länge, lyckan var enorm! Här har vi nog mitt nya mål framöver:
- Klara av att ligga i rätt pulszon under en längre period :).

Fördelen med pulsklocka är att du på ett snabbt och enkelt sätt kan se till att du tränar så effektivt som möjligt. Att vara medveten om sin puls gör att man lättare kan träna utefter sin egen dagsform och sina egna förutsättningar.
Genom att exempelvis som jag ligga på ca 141 i puls använder jag mig av 70% av min maxpuls. Detta gör att kroppen väljer fettförbränning i första hand och jag får även ett ökat syreupptag till hjärta och blod.

Har ni hunnit testa på pulsklocka och vad tyckte ni i så fall?

Inga kommentarer: