tisdag 25 december 2012

Snögubbe - Hälsa

När jag var ute och gick en sväng i morses insåg jag att det hade blivit kramsnö och fick på en gång en sådan lust att krama ihop lite till en rund söt boll.
Sagt och gjort böjde jag mig ner, plockade upp en fluffig tuss med vit snö och formade i mina händer. När jag sedan skulle kasta iväg den nu (enligt mig) perfekt runda bollen, ångrade jag mig plötsligt. I stället för att försöka träffa något hårt föremål som man annars alltid brukar göra, började jag rulla den fina snöbollen mot marken. Långsamt men säkert såg jag hur ny snö fäste på bollen och gjorde den större och större. Jag valde att göra två likadana till och insåg tillslut att det bara saknades några få detaljer för att göra en hel snögubbe, en mössa, morot och dagen till ära russin.

Lite samma sak är det faktiskt med din träning, från början ser du inga som helst resultat, du kämpar och sliter med både din egen tid samt kost. Men just när du tänkter ge upp, kasta in både handduken och dig själv i gamla vanor igen, stannar du till vid spegeln. Tillbaka i från spegelbilden kikar en ny och härligt hälsosam person. Frågan är, är du villig att ge upp den kropp du genom hårt arbete själv har format för att återgå till gamla och osunda vanor?
Vi vet ju att det tar ungefär 6-8 veckor att ändra ett beteende, visst orkar du vänta :-)?

Inga kommentarer: