onsdag 24 april 2013

Bröst - Teknik - Speglar

Trots en del ömma muskelgrupper tack vare gårdagens cykelpass, befann jag mig ändå nere på mitt gym Energi klockan 10:00 i morses. Jag menar inte kan man väl missa ett bröst/ tricepspass bara för man har fått lite träningsvärk i benen, eller?

Väl ute i gymlokalen har min hjärna redan hunnit ställa om sig på arbete och jag sugs nästan bort mot de blänkande hantlarna för min första bröstövning.

När jag tränar bröst (och alla andra muskler också för den delen) strävar jag alltid efter att isolera muskeln som ska arbeta så mycket som möjligt. I och med att jag ofta tränar själv och inte har någon grym PT vid min sida ;-), använder jag mig mycket av speglarna på gymmet för att hålla koll på tekniken. Jag tänker på att spänna magen och får på så vis genast en bättre kontakt med bänken. Jag kikar även lite diskret ut i sidled och försöker få underarmarna till att stannar kvar i lod (delvis för att undvika att koppla in biceps/ triceps), därefter påbörjar jag mitt set.

Att tänka efter en sekund både på sin tekniken och sin egen hållning innan man börjar ett set, gör att skaderisken minskar avsevärt. Genom att tänka till och lägga fokus på vad du gör, är det också lättare att lyckas hitta en så bra kontakt med muskeln som möjligt.

Dagens tips:
- Ha för vana att alltid börja setet med att räta på dig och hitta viklarna.
- Var inte rädd för speglarna, de finns där för din skull :-)

Inga kommentarer: