tisdag 23 juli 2013

Gymbessevisser - Dagens fråga

I morses läste jag ett jättebra blogginlägg som stämmer överens med hur jag ofta känner mig på gymmet. Som ni kanske vet är jag en utbildad personlig tränare, vilket gör att man lätt blir lite yrkesskadad. Många gånger när jag exempelvis är på Ica händer det att jag noterar en personers hållning och konstaterar hur den både skulle kunna förbättras och den eventuella smärtan underlättas. Självklart går jag inte fram till folk på Ica, för vad skulle folk tänka och tycka om det... Ne istället går jag tyst vidare och håller tummarna att personen i fråga framöver söker upp en personlig tränare.

Ica i alla ära, men det vanligaste stället som jag blir yrkesskadad på, är såklart inne bland hantlar och stänger. Trots att man tränar själv, kan man inte låta bli att kika på hur andra väljer att göra sina övningar och kanske framförallt varför. Man hinner med att se mycket under en timme på gymmet ska ni veta. Vi har allt ifrån nybörjarmissen där hantlarna svingas upp, övningar som tränar helt fel muskelgrupp, eller bara rent ut sagt skadliga övningar och repetitioner.

När tekniken brister och till och med blir skadlig för kroppen, känns det alltid som om jag borde säga till, få er att förstå hur lätt det är att någonting går fel. Kroppen tål inte hur mycket som helst och även om "en stor kille på gymmet" göra på ett visst sätt, behöver inte det betyda att det är rätt.

Varför säger jag då ingenting när jag ser att det kan bli så mycket bättre? Kanske beror det på att jag vet hur jag själv reagerade förr när någon kom fram till mig...

"Vilken jävla gymbessevisser, vaddå teknik?"
"Vem tror han att han är, vilken idiot"
"Sköt din egen träning"
Man går som tränande person gärna direkt in i försvarställning, istället för att försöka lyssna och tänka "kan den här personen lära mig någonting."
Så nej tyvärr, jag ger nästan aldrig några tips eller råd till gymentusiaster, även om jag många gånger gärna vill...

Vad tycker ni, rätt eller fel? Borde jag säga någonting?



Ursprungsinlägg:
http://argetfit.se/argetfit/jakob-richloow/2489-sager-du-till-nar-du-ser-dalig-traning-pa-gymmet

7 kommentarer:

Jane sa...

Mmm, svår fråga! För ja, man tar nog lite åt sig om någon säger att man gör fel. MEN - när första irritation har lagt sig tror jag ändå man tänker till lite - åtminstone när ingen ser kanske. "Mmm, kan väl inte skada att TESTA att göra som hon sa..." och vem vet, då får man sig nog en aha-upplevelse - det här var ju mycket bättre!
Kan ju bara tala för mig själv - men skulle du se mig på gymmet, och jag gör fel - säg GÄRNA till (okej, nu är jag ju också lite fan av hur du tränar haha) - då ska jag tänka till, det lovar jag! :)

Anonym sa...

Det är en svår fråga men mitt svar blir så här:
när du ser någon utföra någonting som nästan garanterat kommer att skada dem förr eller senare, gå fram och presentera dig som personlig tränare och berätta vad de gör för fel och varför samt visa hur just den övningen ska utföras. Då är du inte en besserwisser utan en medmänniska och blir de på något sätt upprörda är det ett problem som ligger hos dem.

Personligen uppskattar jag alltid när någon kvalificerad tar sig tid att hjälpa mig att bli bättre, men tyvärr fungerar inte alla så.

Mvh / ed.olin

Anonym sa...

Självklart ska du självsäkert och bestämt gå fram till personen och visa hur det ser ut när Han/hon tränar och hur det borde se ut. Så personen får se skillnaden mellan fel och rätt.

Förhoppningsvis så rättar sig personen sedan och du kan få en till klient att träna... :)

Anonym sa...

För mig som tränar mest på "hobbynivå" är det bara läskigt att veta att folk iaktar mig på gymmet och tänker på hur fel jag kanske gör. Det gör att man drar sig för att gå dit, även om jag inte är så naiv att jag inte tror det förekommer. Alla säger ju olika om vilken teknik man ska ha, men som många tidigare sagt så skulle jag nog i längden uppskatta om en personlig tränare gav mig råd, för jag vill ju få ut det mesta av mina rörelser. PT ska ändå veta vad de pysslar med. Dock är det nog inte uppskattat att höra "du gör fel", för då känner man sig ouppmuntrad, utan snarare säga "gör så här istället, det ger bättre träning och skadar inte kroppen lika mycket".

Anonym sa...

Som vardagsmotionär i gymmet så skulle jag uppskatta enormt mycket om någon kom fram till mig och gav tips. Även om det känns bra och man försöker vara supernoga med tekniken så är det lätt att bli "hemmablind" eller vad ska man säga. Det är lätt att tro att man gör rätt.

Jag körde på nautilus i Skövde i flera år och tyckte att det var jättebra att man kunde fråga dem och få hjälp när man behövde, men det var aldrig någon som kom fram under ens vistelse. man var tvungen att fråga och jag som egentligen inte vet så mycket om styrketräning har själv sett personer som verkligen borde få hjälp för att undvika skador.

Nu är jag på Nordic Wellness där det är bemannat 4h per dag och där kan jag verkligen meddela att det skulle behövas hjälp från varandra. Där får du inte ens en genomgång om du blir meddlem utan du måste boka upp det själv med en PT. Visserligen helt gratis men hur lätt är det som ny gymmare att ta det steget själv. Bättre att ha det som krav innan man får börja i gymmet själv. Väldigt många som skulle behöva stöttning så mitt slutgiltliga svar är... ABSOLUT ge tips och kom med idéer. Är det sagt på rätt sätt så skulle nog vem som helst ta emot bra tips på utveckling =)

//Sanna

Joakim sa...

Jag skulle bara bli glad om någon kom fram och sa
om jag gjorde fel och riskerade att skada mig.
Det borde alla vara. Det är ju så att man blir ju aldrig fullärd och genom att ta del av andras kunskap blir man ju bara bättre.

Pentmark sa...

Tack alla för era åsikter :).
Det verkar som om de flesta iaf tycker jag borde gå fram och korrigera tekniken :).